زاماک چیست و کاربرد آن در صنعت درب و پنجره

زاماک یکی از اجزای درب و پنجره دوجداره می باشد که نقش کلیدی را ایفا می کندبه طور کلی زاماک برند یا نام کارخانه خاصی نیست، بلکه زاماک جنسی از قطعات است ، زاماک یک نوع آلیاژ است که برخی از قطعات مورد استفاده در صنعت ما از جنس آن ساخته شده ‏اند. در اینجا بد نیست اندکی با این آلیاژ آشنا شویم و مزایای آن را در صنعت بدانیم.

عناصر اصلی آلیاژ زاماک عبارتند از روی، آلومینیوم، مس، منیزیم. البته آهن، کادمیم، قلع، نیکل، کرم و منگنز نیز به مقادیر اندک در آن به کار می‏ روند. اما پایه اصلی و اساس این آلیاژ  روی است. براي تهيه آلياژ  ابتداء آلومينيوم را ذوب كرده سپس تكه هاي مس خا لص را داخل مذاب انداخته ودرجه حرارت را بالا برده تا اينكه مس در داخل الومينيوم حل شود و بقیه موارد اعمال میشود.

اما کاربرد زاماک در صنعت درب و پنجره چیست؟

همانطور که اشاره شد زاماک در قطعاتی که تحت فشار قرار می‏ گیرند، کارایی بسیار مطلوبی دارد. از این جهت در یراق ‏آلات درب و پنجره و همچنین دستگیره ‏ها به‏ کار می ‏رود.

سختي زاماك ۸۵ برينل است و در قالب­هاي دايمي هم به ۱۲۰ برينل مي­رسد كه سختي نزديك به فولاد ساختماني مي­باشد مقاومت به اكسداسيون زاماك تا ۲۰۰ درجه سانتيگراد خوب است. چقرمگي زاماك واقعاً چشمگير است.

زاماک

اگر بخواهیم  نقش زاماک را در درب و پنجره دوجداره بررسی کنیم به این شکل است که یراقی که تحت عنوان زاماک در درب و پنجره دوجداره به کار می رود برای قفل شدن و چسبیدن کامل لنگه به فریم استفاده می شودالبته لازم است توضیح مختصری راجب اسپانولیت ذکر کنیم تا کاربرد زاماک را بهتر درک کنید:

 اسپانیولت نوعی یراق می باشد که معمولا در پنجره های دو جداره با چند زبانه کوچک در امتداد طولی پروفیل  لنگه درب یا پنجره را به چهارچوب قفل می نماید و با درگیر شدن به زاماک لنگه درب یا پنجره بصورت محکم به چهارچوب می چسبد.

اسپانیولت در اندازه های مختلف برای درب یا پنجره دوجداره در سایز های متفاوت در دسترس می باشد و توسط دستگیره معمولی و یا قفل درب عمل می نماید.

ابزار و یراق اسپانیولت در تولید انواع پنجره های دوجداره و آلومینیومی کاربرد دارد.

زاماک نقش اساسی در بحث رگلاژ نیز ایفا می کند و باید زاماک موجود درست تنظیم شود تا رگلاژ درب و پنجره دوجداره بدون مشکل انجام شود. در بحث تعمیر یراق الات نیز باید عنوان کنیم که زاماک موجود قابل تعویض و تعمیر می باشد.

یکی از نقاط مورد توجه در زماک این است که هر چه میزان روی ان بیشتر باشد به مراتب میزان مقاومت ان نیز بالاتر می رود و شکنندگی ان کاهش پیدا می کند که در اصل ، ۹۰ درصد این بخش کاربردی از فلز روی تشکیل شده است.

الومینیوم برای افزایش استحکام کششی و همچنین ایجاد مقاومت در برابر ضربه در این الیاژ به کار می رود و حدود چهار درصد از محتویات را تشکیل می دهد.

عملکرد زاماک در اسپانیولت

زاماک کاربرد های زیادی دارد که همچنین از ان در درب و پنجره و مکانیزم قفل پنجره های دوجداره upvc استفاده می شود که به دلیل استحکام بالا و ماندگاری و طول عمر بیش از حد انتظار تا سی سال بدون اسیب باقی می ماند.

در صورت اسیب رسیدن به این بخش و همچنین جا به جایی در اثر عوامل انسانی دو راه پیش رو دارید که یا باید ان را تعویض کنید که این موضوع نیازمند دانش فنی است و یا اینکه از آلن ها مخصوص برای جا به جایی استفاده کنید که در هر دو صورت نیاز است تا تعمیرکار درب و پنجره upvc در محل حاضر شود.

زاماک در حالت دیداری یک بخش ناچیز به حساب می اید اما در بعد فنی یکی از مهمترین قسمت های یراق الات نصب شده بر روی پنجره دوجداره upvc و الومینیوم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس کلیک کنید