نکات مربوط به تولید و نصب upvc

اشنایی با فرایند تولید پنجره های دوجداره

از آنجا که تمامی مراحل ساخت درب و پنجره های upvc توسط دقیق ترین دستگاهها و ماشین آلات انجام می شود، اطلاعات ورودی به آن ها ، مربوط به اندازه ها وسایزها باید کاملاً دقیق و بدون خطا باشد.

طراحی از جمله دشوار ترین و حساس ترین مراحل ، در فرایند تولید است . طراحی، شامل ساخت و دسته بندی اطلاعات نرم افزاری جهت وارد کردن به دستکاههای مونتاژ وهمچنین محاسبه قیمت تمام شده و ضمناً کاهش ضایعات و بهینه کردن محصول که نهایتاً منجر به کاهش قیمت تمام شده می شود ، می باشد.

دستگاه مته برای سوراخ کردن پروفیل لنگه و فریم پنجره دوجداره

 پس از نهایی شدن طرح و اندازه های یک پنجره یا درب، اطلاعات بدست آمده از نرم افزار، وارد ماشین آلات مونتاژ می شود. پروفیل ها برای تبدیل شدن به یک درب یا پنجره به طور خلاصه مراحل زیر را به ترتیب طی می کنند:

برش پروفیل ها بوسیلۀ ارۀ،ایجاد دریچۀ خروج آب بارن، ایجاد دستگیره ، برش پروفیل های گالوانیزه یا سیخ لولا و قرار دادن آنها درون پروفیل های UPVC، پیچ کردن قطعات گالوانیزه درون پروفیل های یو پی وی سی، ، جوش دادن پروفیل ها به یکدیگر توسط دستگاه های جوش ، تمیزکاری و یک دست سازی مقاطع جوش خورده، نصب یراق آلات و دستگیره و نهایتاً نصب زهوار.

محصول تولید شده، سپس جهت نصب به محل مورد نظر حمل می گردد. از جمله مهمترین مراحل نصب پنجره، قرار دادن شیشه است. شیشه های دوجداره با کیفیت بالا و به صورت از پیش آماده ، بدین شرح درون پنجره نصب می شود:

ابتدا قاب پنجره upvc در محل مورد نظر قرار داده شده و در فاصله خالی بین قاب و دیواره ،فاصله انداز مخصوص قرار داده شده تا حفظ فاصله مساوی در تمام جهات ، بین قاب پنجره و دیواره ها کاملاً رعایت گردد.

سپس قاب بواسطه پیچ کردن درون دیوار محکم می گردد. پس از پیچ کردن قاب پنجره درون دیوار ، دیگر احتیاجی به اسپیسرها نیست ، آنها را برداشته و به جای آن ها فوم های مخصوص تزریق می گردد که فاصله بین قاب و دیواره را کاملاً پر می کند .

پس از تراشیدن ضایعات فوم تزریق شده و تمیز کاری، محیط بیرونی قاب پنجره را با چسب سیلیکون کاملاً آب بندی کرده تا مانعی جهت نفوذ آب و گردوغبار و هر گونه ماده خارجی دیگر باشد.

تولید پنجره های upvc

پس از اتمام کار نصب قاب پنجره ، نوبت به نصب باز شو از سمت داخل پنجره می رسد. بازشو را به روی قاب نصب کرده وسپس شیشه را درون بازشو قرار می دهند.

پس از اطمینان از تراز بودن چهار طرف پنجره ، زهوار شیشه را نیز جا زده و باز شوی پنجره را رگلاژ و تنظیم می کنند. تمام مراحل مذ کور در نهایت، منجر به نصب موفق پنجره و سهولت و روانی استفاده از آن می گردد.

لازم به ذکر است که دقت بیشینه در اندازه گیری اولیه منجر به بی عیب و نقص بودن عملیات نصب درب و پنجره upvc می گردد.فرآیند نصب پنجره upvc تاثیر مستقیمی روی دوام و کیفیت عملکرد آن خواهد داشت.

در عملیات نصب می بایست قابلیت های زیر مورد توجه قرار گیرد :
۱- نصب باید به گونه ای صورت گیرد تا درب و پنجره دوجداره upvc بتواند براحتی و بدون آسیب دیدن بارهای زنده و مرده را تحمل و خنثی سازد.
۲- ممانعت از تبادل حرارت و صداهای محیطی
۳- حرکتها و باز و بسته شدن راحت و بدون صدا ناشی از سایش
۴- نظافت درگاه قبل از نصب در و پنجره upvc
۵- تراز پنجره های دو جداره مورد نصب و جای گذاری دقیق در محل نصب
۶-سوراخ کاری و اصلاح محل های مناسب پروفیل یو پی وی سی
۷- استقرار و تثبیت پنجره دو جداره یو پی وی سی و فیکس کامل بوسیله پیچها و اتصالات مخصوص در محل درگاه
۸- انداختن زهوار پس از نصب شیشه های دوجداره در چهار چوب های فریم پنجره upvc
۹- تزریق سیلیکون و فوم مخصوص جهت درزبندیهای نهایی پس از نصب کامل 
۱۰- تراز و رگلاژ تمامی قابها و لنگه های نصب شده

نکات بهینه سازی برش پروفیل:

مسئله بهینه سازی برش پروفیل از نظر علمی، مسئله معروف Bin Packing نام دارد که از سالها پیش ریاضی دانان برای حل آن راه حلهای مختلفی ارائه کرده اند.

چند روش و مدل بهینه سازی برش تا کنون توسط ریاضی دانان برای حل مسائل بهینه سازی ارائه و استفاده شده است. از جمله مدل های بهینه سازی خطی و غیر خطی، الگوریتم های ابتکاری(heuristic) ، شبیه سازی نرم افزاری و…

امروزه برای مسئله بهینه سازی برش معمولا از الگوریتم های ابتکاری ژنتیک و آنیلینگ که از قوی ترین و در عین حال سریع ترین الگوریتم های بهینه سازی هستند استفاده می شود. البته در عمل معمولا از طریق الگوریتم ژنتیک می توان سریعتر به جواب بهتر دست یافت.

دستگاه برش پروفیل upvc و الومینیوم

اما روش ها و نرم افزارهایی که به این منظور ایجاد شده اند تا چه اندازه موفق بوده اند؟

با توجه به اینکه تقریبا همیشه بهینه سازی توسط نرم افزار پیاده و استفاده می شود، ویژگی های یک نرم افزار خوب بهینه سازی برش پروفیل چیست؟

اولین ویژگی بهینه سازی برش پروفیل upvc دقت و قابل اطمینان بودن محاسبات می باشد. دومین ویژگی آن انجام بهینه سازی با سرعتی بالا می باشد.

امکان تنظیم پارامترهای بهینه سازی مانند طول شاخه و ضخامت اره در هنگام بهینه سازی، نمایش اطلاعات جانبی برش مانند جای سوراخ آبچک و دستگیره و افقی یا عمودی بودن پروفیل و زاویه برش و همچنین نمایش نقشه برش بصورت گرافیکی با نشان دادن شاخه های پروفیل و قطعات در درون شاخه نیز حائز اهمیت است.

چاپ نقشه برش کامل و خوانا و همچنین کاربر پسند بودن محیط برنامه از دیگر ویژگی های این نرم افزار می باشد.

 پس از شنیدن کلمه بهینه سازی برش آنچه که تصور می شود فقط کاهش ضایعات پروفیل می باشد اما این چنین نیست و مسائل دیگری هم مطرح می شوند.

۱-بهینه سازی برای دستگاه های برش دوبل:

بعضی شرکت ها جهت کاهش زمان در هنگام برش، از ماشین های برش دوبل برای برش همزمان دو پروفیل استفاده می کنند. برای این دسته شرکت ها نقشه ای قابل استفاده است که در آن لیست برش به صورت دوبل باشد. 

۲- به حداقل رساندن جابجایی تیغه برش:

جابجایی تیغه برش از یک سو باعث کاهش سرعت تولید شده و از سوی دیگر احتمال خطا را بالا می برد. در صورتی که اگر بهینه سازی به صورتی باشد که قطعات هم اندازه در کنار هم قرار بگیرند، جابجایی تیغه برش به حداقل ممکن خواهد رسید.

۳-جدا کردن ابعاد کوچک در بهینه سازی:

در بعضی شرکت ها، تولید کنندگان برای برش ابعاد کوچک از تکه های باقیمانده از برش های قبل استفاده می کنند. وجود قابلیتی برای جدا کردن این ابعاد در بهینه سازی کارایی آن را افزایش می دهد.

۴-  جدا کردن ضایعات دور ریز از کناره های قابل استفاده مجدد:

معمولا در شاخه آخر هر نوع پروفیل upvc ، تکه ای بزرگ باقی می ماند که در برشهای بعدی قابل استفاده است. جدا کردن این تکه های بزرگ در محاسبه درصد ضایعات می تواند درصد میزان ضایعات واقعی یک پروژه را به ما بدهد.

امروزه بسیاری از شرکت های تولید کننده درب و پنجره upvc از نرم افزارهای بهینه سازی برش پروفیل استفاده میکنند و از مزیت های آن بهره مند می شوند اما هنوز تعدادی از تولید کننده درب و پنجره نیز با تکیه بر ذهن و تجربه خود اقدام به برش پروفیل می نمایند.

ماشین الات تولید پنجره upvc

این روش در شرکت های کوچک با حجم تولید پایین تا حدی قابل اجرا است ولی به مرور زمان هزینه ضایعات بالایی را به شرکت تحمیل خواهد کرد.

این شرکت ها به علت عدم آشنایی با نرم افزاری مناسب، عدم آموزش کافی برای استفاده از قابلیت های نرم افزارهای موجود، دقیق نبودن اطلاعات و محاسبات داخل نرم افزارها، کارایی پایین برخی نرم افزارها و یا عدم امکان پرداخت هزینه برای خرید نرم افزار از نرم افزار بهینه سازی استفاده نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس کلیک کنید