مقایسه درب و پنجره upvc و الومینیوم

همان طور که میدانید upvc ماده قوی و مستحکمی است که برای ساخت درب و پنجره استفاده میشود و مزایای آن را در مقالات دیگر ذکر کردیم،آلومینیوم نیز فلزی است بهادار، قابل بازیافت، سبک، بادوام، مقاوم، دوست دار محیط زیست و به سبب ویژگی و قابلیت های خاص در زمانهای طولانی مورد توجه قرار گرفته است.

بطوری که هم اکنون در صنایع مختلفی همچون تولید ورقهای کامپوزیت و درب و پنجره و نماهای شیشه ای در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و نقش مهمی را در این صنعت ایفا می نماید در دهه اخیر نوع جدیدی از پروفیل جهت تولید درب و پنجره های آلومینیومی با طراحی خاص و محاسبات فنی مهندسی، یا با ورود مستقیم پروفیل و یا به صورت ورود تکنولوژی ساخت و با انجام مهندسی معکوس جایگزین درب و پنجره های سنتی آلومینیومی شده است.

درب و پنجره الومینیوم

به طور کلی  upvc  هرگز دچار واكنش با پیچی كه برای بستن مكانیكی یك پنجره استفاده می شود، نخواهد شد. نصب پنجره های یو پی وی سی آسانتر و سریع تر است، منطقا ‌ممكن است فكر كنید كه یك پنجره آلومینیومی مستحكم تر  از یك پنجره upvc است چرا كه از فلزی سخت و محكم ساخته شده است،اما این تصور تا حدود زیادی اشتباه است زیرا پنجره های آلومینیومی با توجه به مزایای فراوانی که دارد در آن ها از بسط های مكانیكی برای اتصال قطعات مختلف درب یا پنجره استفاده می شود. بطور معمول تعداد سه عدد یا بیشتر، از ورقه های فلزی برای ایجاد ساختار اتصال عمیق به یكدیگر پیچ می شوند، حتی اگر پیچ ها از فولاد ضد زنگ هم باشد می توانند باعث ایجاد واكنش گالوانیك با قابها یا بازشوهای آلومینیومی شوند كه این مسئله باعث از هم پاچیدگی پیچ و هم پنجره آلومینیومی خواهد شد و نتیجتا باعث شكستگی گوشه های ان خواهد شد.

درب و پنجره upvc و الومینیوم

فریم های آلومینیومی گرچه مقاوم هستند  و شکل پذیری خوبی دارند ولی رسانالی خوب حرارت می باشند . این پروفیلها گرما را سریعا از دست داده و مستعد تعریق هستند، تعریق که از پدیده های متداول در پنجره های آلومینیومی است، باعث آسیب به سطح پنجره و پرده های داخل خانه می شود .

درب و پنجره upvc

UPVC در دماهاي پايين تغيير شکل داده، فرم خود را از دست مي‌دهد. در دماهاي به نسبت کمي بالاتر نيز به طور کامل ذوب شده و مي‌سوزد که در اين حالت دود ناشي از سوختگي خفه‌کننده و مسموم‌کننده مي‌باشد، آتش نيز موجب از بين رفتن درب و پنجره مي‌گردد.
اما آلومينيوم در دماهاي بالا نيز شکل و جنس خود را حفظ مي‌کند و تنها در دماهاي بسيار بالا که تقريباً کلية اجزا ساختمان نابود مي‌شوند آلومينيوم نيز از بين مي‌رود آن هم به يکباره نه به تدريج.

با وجود اینکه آلومینیوم در مقابل زنگ زدگی مقاوم است ؛ اما خوردگی و پوسیدگی در آن بوجود می آید. رنگ روی آلومینیوم هم به مرور زمان دچار تغییر می شود. در شرایط آب و هوایی بد، حتی امکان شکستگی فریم پنجره نیز وجود دارد. پنجره های آلومینیومی در مقابل آلودگی های طبیعی هوا، گازها و بخارهای نمکی، کودهای شیمیایی و … از خود مقاومت کمی نشان می دهند و رسانایی این ماده باعث افزایش میعان گازها در داخل خانه می شود .در مقابل پنجره های UPVC پوسیده و ورقه ورقه نمی شوند. به علت اینکه اتصالات این پنجره ها به هم جوش می خورند.

در بحث تعمیر و رگلاژ پنجره upvc و الومینیوم می توان به جرات گفت که نوع الومینیوم کار سخت تر و تخصصی تر است و هزینه بیشتری را نیز طلب می کند که عده کمی از تعمیرکاران از پس ان بر می ایند.

اين خصوصيات محصولات در کاربري آن و بخصوص در مرور زمان درک مي‌شود. سختي آلومينيوم ۲۷ برابر UPVC است که اين موضوع باعث برتري چشمگير استفاده از آلومينيوم در مقابل upvc مي‌شود به هر حال سختي UPVC به قدري کم مي‌باشد که حتي چوب ۴ برابر از UPVC سخت‌تر است.

سبک ،ارزان ،قابلیت بازیافت و مرقون به صرفه بودن نیز از امتیازات پنجره با پروفیل یو پی وی سی میباشد.

حمل و نقل و جابجایی یو پی وی سی راحتر و استفاده از باز شو های آن به مراتب آسان تر میباشد . رنگ بندی از نظر زیبایی داخلی محیط نیز در تنوع کاملی در پنجره های upvc مشاهده میشود البته لازم به ذکر است که درب و پنجره الومینیومی نیز در طرح های زیبا و خوش فرم ساخته میشود.

سایر خواص یو پی وی سی

پنجره های upvc نیاز به رنگ آمیزی ندارند و بنا به درخواست مشتری بصورت سفید و یا رنگی تولیدمی شود. درب و پنجره های upvc به راحتی با محلول های آب و صابون تمیز می  شوند و نیازی به جلا و رنگ آمیزی دوره ای ندارد . سبکی ، تنوع رنگ و قابلیت ساخت با طرح های متنوع ، این پنجره ها را برای هر نوع معماری مناسب می سازند. قابلیت چرخش پنجره بر روی دو محور افقی و عمودی بوسیله چرخش دستگیره ، امكان استفاده راحت و متناسب با هر فضا را در این پنجره ها فراهم می سازد.

ویژگی های پنجره upvc و الومینیوم

مواد upvc صد در صد قابل بازیافت و برگشت به چرخه تولیدند . همچنین پنجره های قدیمی و ضایعات ساخت پنجره های PVC می توانند خرد شده و مجددا در ساخت دیگر محصولات مورد استفاده قرارگیرند .

زوارهای لاستیکی ظریف و زیبا و با طرحهای خاص موجب جلوگیری از نفوذ گرد و غبار، رطوبت، صدا و آلودگی ناشی از دود صنایع و اتومبیل ها می شود و این امر تا حد زیادی نگرانی خطرات ناشی از آلودگی هوا را کاهش می دهد .

پروفیل های گالوانیزه با ضخامت ۵/۱میلیمتر درون پروفیل های PVC موجب استحکام بیشتر پنجره ها می گردد. استفاده از یراق آلات مناسب ضریب ایمنی پنجره ها را در برابر سرقت بالا می برد.

UPVC در بازه زماني دمايي طبيعي نيز کيفيت خود را از دست مي‌دهد. يعني در دماي بالاي حد طبيعي که قبلاً نيز به آن اشاره شد و همچنين در سرماي طبيعي تغييرشکل مي‌دهد، يا اينکه سخت شده و دچار ترک خوردگي و شکنندگي مي‌شود. همچنين UPVC در برابر نور آفتاب دچار تغيير رنگ و زردشدگي مي‌گردد چنانچه حتي پوشش‌هاي ضد اشعه U.V که کيفيت ميزان استفاده از آنها براي مصرف کننده قابل آزمايش نيست و حتي در صورت استفادة صحيح نيز کارايي و دوام مطمئني را به تجربه از خود نشان نداده است. اين در شرايطي است که مقاومت آلومينيوم در برابر شرايط اقليمي فوق واضح است و احتياجي به توضيح ندارد.

در این مقاله سعی کردیم در یک مقایسه برابر مزایا و معایت درب و پنجره upvc و الومینیوم را ذکر کنیم اما باید توجه کرد که هم درب و پنجره upvc و هم الومینیوم کاربرد بسیاری در صنعت ساختمان داشته و مزایای فراوانی را یدک میکشند.

4 نظر برای “مقایسه درب و پنجره upvc و الومینیوم

  1. من درب و پنجره سازی الومینیوم دارم میتونید مزایای بیشتری از الومینیوم رو به اشتراک بزارید تا در مقابل مشتری از مزایای بیشتری استفاده کنیم تا قانع بشن ؟؟

    1. سلام همکار عزیز، یک مقاله جامع در زمینه معرفی دقیق پنجره های دوجداره الومینیوم در حال اماده سازی است که حتما ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس کلیک کنید