معرفی پنجره دوجداره upvc

پنجره دوجداره امروزه در صنعت بانام فنی (UPVC (Unplasticised Poly Vinyl Choloride شناخته می شود ، UPVC را از نفت خام،اتیلن ، نمک طعام وکلر بدست می آید واز طریق پلیمریزاسیون ،کلر،اتیلن ،وینیل کلرید با هم ترکیب می شوند و پلی وینیل کلرید (PVC) بدست آمده که ماده ایپلاستیکی وقابل ارتجاع می باشد.

پنجره دوجداره از اتصال دویا چند شیشه که به صورت موازی مقابل یکدیگر بر روی چهارچوب پروفیل قرارمیگیرند تشکیل می شود.درکشور ما ایران بیشتر پنجره دوجداره را باواژه هایی چون پنجره هایی که جنس قاب های آن فلزی و شیشه آن دو جداره می باشد نیز می شناسیم.
با پیشرفت تکنولوژی و تولید ماشین آلات مختلف میزان آلودگی مختلف از جمله آلودگی صوتی افزایش یافته است و تمامی ساکنان ساختمان های ساخته شده در مجاورت اتوبان ها،فرودگاه هاوخیابان های شلوغ محدوده شهری را در معرض این آلودگی قرار می دهد.

همچنین آلودگی های زیست محیطی نیزچون پدیده های گرد وخاک ازجمله این آلودگی هایی هستند که امروزه گریبانگیرمردم نواحی جنوبی،غربی مرکزی کشور می باشد. که در برخی موارد باعث تعطیلی ادارات و مدارس این مناطق می شوند.دود ناشی از خودروها درکلان شهر های کشوریکی دیگر از آلودگی هایی است که شهروندان را با مشکلات تنفسی روبه رو کرده است.استفاده از پنجره دوجداره می تواند ازنفوذ این آلودگی ها به داخل ساختمان جلو گیری کند.

ابتکار شیشه دوجداره توسط یک صاحب مغازه شیشه در سال ۱۸۵۰ میلادی انجام شد که حق ثبت و امتیاز بهره برداری ازشیشه های دوجداره را از آن خود کرد او توانست با مطالعه و انجام آزمایش اثبات کند که شیشه های دوجداره می تواند از خروج گرما و سرما ی داخل ساختمان به خارج جلوگیری کند وهوای داخل ساختمان را بهتر محافظت کند.
هدف از ساختن پنجره دوجداره قطع ارتباط بین محیط داخل وخارج ساختمان و تبادل گرما وسرما بین این دو محیط است.اساس کارپنجره دوجداره برمبنای فضای خالی است که بین دو شیشه که پر شده از هوای خشک یا گاز بی اثر آرگون می باشد که این کار می تواند تبادل گرما وبرودت وهمچنین صوت را از طریق پنجره بین دو محیط داخل وبیرون ساختمان را به طور چشمگیری کاهش دهد.

مزایای پنجره دوجداره

۱-صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از پنجره دوجداره UPVC :

با اعلام تحقیقات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در ایران با اتلاف حدود ۴۵درصدی انرژی از طریق پنجره ها مواجه هستیم.اگر در زمستان دست های خود را به شیشه های پنجره بزنیم خواهیم دید که این پنجره ها سرد می باشند این نشان دهنده ی تبادل حرارتی بین داخل و خارج ساختمان می باشد.
با استفاده از پنجره دوجداره upvc می توانیم این تبادل حرارتی رابه حداقل ممکن برسانیم.تعداد جداره شیشه ها،گاز خنثی بین این جداره هاو نحوه ی مونتاژ پنجره دوجداره در میزان عایق حرارتی ،پنجره موثر می باشد،استفاده از چندین درزگیر لاستیکی در ساختار پروفیل UPVC در عایق حرارتی بودن آن تاثیر بالایی دارد.

۲-محیطی آرام بااستفاده از پنجره های دوجداره:

میزان آلودگی صوتی اعلام شده برای شهرهای بزرگ ۷۵-۸۰ دسی بل وبرای شهر های کوچک ۵۵ دسی بل می باشد،وجود کانال های خالی در میان پروفیل UPVC پنجره دوجداره عاملی است که هم این پنجره را نسبت به سایر پنجره ها سبک ترمی کند و هم مانع از انتقال آلودگی صوتی از خارج به داخل ساختمان می شود.

۳-عمربالایی پنجره دوجداره :

پروفیل UPVC براساس خصوصیت ماده سازنده آن در مقابل عوامل مخرب طبیعی و شیمیایی مقاومت بالایی دارد که استفاده ازپنجره دوجداره در محیط های شیمیایی وصنعتی بسیار پرکاربرد می باشد، پنجره دوجداره UPVC درمقابل با زنگ زدگی خوردگی،تاثیرات رطوبتی،باران اسیدی و حشرارت موذی چون موریانه،سوسک و…نیز مقاوم می باشدکه ماندگاری بلند مدت وعمر مفید آن را نشان میدهد وحتی می توان پس از تخریب و باسازی ساختمان ازین پنجره ها دوباره استفاده کرد.

۴-پنجره دوجداره UPVC قابل بازیافت می باشد:

پروفیل UPVC نیز مانند برخی از محصولات پلیمری قابل بازیافت می باشد به طوری که می توان در مرحله ی تولید پنجره دوجداره نیز از ضایعات و براده های غیرقابل استفاده را بازیافت و در صنایع دیگر به کار برد.که به صورت ۱۰۰%قابل بازیافت می باشد.

۵-پنجره دوجداره مقاوم در برابر الکتریسیته :

جریان برق از پروفیل پنجره دوجداره UPVC نمی تواند عبور کند ونارسانای جریان الکریسیته می باشد که درصورت بروز مشکل خطربرق گرفتگی ندارند.

۶-پنجره دوجداره غیر قبل اشتغال می باشد:

دمای ذوب پروفیل UPVC 385 درجه ی سانتیگراد و بالاتر از دمای سوختن چوب ۲۶۰ درجه ی سانتیگراد می باشدکه مانند چوب به عنوان یک منبع آتش زا عمل نمی کند و آتش را توسعه یا انتقال نمی دهد.

۷-پنجره دوجداره مقرون به صرفه و اقتصادی تر از سایر پنجره ها می باشد:

هرچند که هزینه ساخت پنجره دوجداره UPVC نسبت به سایر پنجره های دوجداره کمتر بوده ولی به علت بالا بودن بالاترین ضریب عایق دمایی سبب استفاده کمتر از سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان ها شده که موجب کاهش هزینه های مصرفی انرژی ها می شود.

۸-قابلیت نصب توری،کرکره ،حفاظ و پرده های مخصوص پنجره دوجداره:

برای جلوگیری از ورود حشرات موذی به داخل ساختمان از طریق پنجره می توان توری پلیسه ای ، حفاظ ، پرده ویا کرکره بروی پنجره تعبیه کرد.

۹-پنجره دوجداره UPVC بهداشتی می باشد:

با توجه به خصوصیتی که UPVC دارد امکان رشد باکتریها ومیکروب ها را در پنجره دوجداره واقع در محیط های میکروبی کاهش می دهد واین حشرات موذی ومیکروب ها قادر به لانه گذاری دراین پنجره ها نمی باشند،که این مزیت سبب می شود استفاده از این پنجره ها در بیمارستان ها،محیط های آزمایشگاهی وکارخانجات تولیدات مواد غذایی در اولویت باشند.

۱۰-پنجره دوجداره UPVC پنجره ای تمیز می باشد:

خصوصیت دیگر این پنجره ها این است که دررنگ های مختلف قابل تولید بوده و به راحتی با کمک آب وشوینده های خانگی تمیز می شوند ، بر خلاف پنجره های آلومینیومی و چوبی که خش برروی سطح آنها می افتد این پنجره ها خش از خود نشان نمی دهند ونیاز به رنگ آمیزی و جلا دهی و تعمیرات دوره ای ندارند ، این خصوصیت از به نمای ساختمان جلوه ی زیبایی می دهدو ضمن اینکه هزینه های رنگ آمیزی را نیز به کلی حذف می شوند.

۱۱-ساخت پنجره دوجداره به تمامی اشکال هندسی

با توجه به خصوصیت پروفیل UPVC می توان با استفاده ازدستگاه های مخصوص بدون اینکه مشکلی در کیفیت پنجره به وجود بیاید پنجره دوجداره رابه همه نوع اشکال هندسی و خم های دلخواه خودرا دراین پنجره های UPVC ایجاد کنیم.

۱۲-قابلیت نصب قفل اتوماتیک در پنجره دوجداره:

امکن نصب یراق آلات و قفل های الکترونیکی و سیستم کنترل از راه دور بر روی پنجره دوجداره یوپی وی سی که این امکان در پنجره های قدیمی وآلومینیومی ویا آهنی ممکن نبود.

۱۳-سازگاری بالای پنجره دوجداره با فضای خانه :

این سازگاری با استفاده از یراق آلات متنوعی که درتولید پنجره دوجداره استفاده می شود امکان باز شدن در اشکال چرخشی،کشویی،دولنگه و همچنین اشکال باز شوی چند حالته و ترکیبی از جمله فولکس واگن ،آکاردئوی و…متناسب با سلیقه مشتریان ونیاز طراحان ساختمان فراهم شده است.

پنجره دوجداره

اجزا تشکیل دهنده پنجره دوجداره

۱-پروفیل:
این پروفیل UPVC شامل پرفیل چهارچوب پنجره (FRAME)،پروفیل وسط (MULION) ولنگه های باز شو (SASH) و تمامی پروفیل های کمکی که به نوع طراحی پنجره دوجداره متفاوت می باشد.
۲-آهن گالوانیزه تقویتی:
نوع و ضخامت گالوانیزه های استفاده شده در پنجره دوجداره بسته به نوع واعتبار شرکت های تولید کننده پنجره دوجداره واینکه تشخیص بدهیم که ضخامت آنها کار سختی می باشد چرا که دربرخی از کارگاه های غیر مجاز و غیر معتبراقدام به ساخت پنجره هایی با گالوانیزه ضخامت بسیار پایین وحتی بدون گالوانیزه می کنند،که این پنجره دوجداره کیفیت بسیارپایینی برخوردار می باشد و در هنگام نصب رگلاژ پنجره های دوجداره را با مشکل مواجه می کنند.
۳-یرق الات:
این یراق آلات شامل:لولا ها،قفل،دستگیره،اسپانیولت و…که یک دست یراق راتشکیل داده تعداد ونوع یراق آلات استفاده شده درقیمت این پنجره ها منظور می شود.
۴-درز بند(گسکت):
جزئی که ۱۸%از عایق بندی های مربوط به پنجره دوجداره مربوط به درزبند ها می باشد.که در کیفیت پنجره تولید شده موثر می باشد.بهترین نوع درزگیر استفاده شده در این پنجره هاEPDM می باشد که به علت گران بود آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
۵-شیشه دوجداره:
شیشه ها در ضخامت های مختلف و برحسب متر مربع استفاده می شوند که به صورت تک جداره یا دوجداره ،ساده،مات،رفلکس،رنگی،لیمنت،خم و…می باشد.
۶-آب بندی:
از چسب سیلیکون ماستیک ویااز چسب سیلیکون که به عوامل مختلفی بستگی دارد استفاده می کنند.که نوع ومارک های مختلفی دارند.البته فوم نیز در برخی موارد در آب بندی بکار می رود و نقاطی از پنجره دوجداره upvc را سوراخ می کنند تا اب باران از ان خارج شود.

نحوه ساخت پنجره دوجداره:

کیفیت پنجره دوجداره تولید شده به نحوه ی تولید آن بستگی دارد،تمامی دستگاه هااز جمله مونتاژ،نحوه ی جایگذاری قطعات ویراق آلات (لولا،دستگیره و…)روی پنجره،دستگاه جوش پنجره یو پی وی سی،اندازه پنجره دوجداره،دستگاه های برش شیشه دوجداره و…از جمله آیتم هایی هستندکه برروی کیفیت محصول تولیدی تاثیر گذارند.
اولین مرحله از تولید این پنجره ها ، مرحله ی طراحی نقشه واندازه پنجره ها دوجداره می باشد ، این طراحی توسط نرم افزار های طراحی درب وپنجره انجام می شود و خروجی این نرم افزار به ما در مورد برش بهینه پروفیل و زوار دوجداره،ابعاد شیشه وتوری ، لیست یراق آلات تولیدی و… اطلاعات کاملی را می دهد که این اطلاعات در قسمت تولید استفاده می شود،که براساس این اطلاعات پروفیل و زهوار پنجره دوجداره توسط پرسنل برش داده می شود.
بعداز عمل برش پروفیل پنجره دوجداره،توسط شیار های آّب برای اب بندی ، آب را به سمت بیرون و یا سوراخ های پنجره هدایت می کنند.سپس گالوانیزه تقویت شده را باضخامت ۱٫۲۵mm در طول پروفیل وتسمه های تقویت لولا برای استحکام دادن یراق آلات در داخل پروفیل توسط پیچ هایی متصل می شوند.
بعداز عمل گالوانیزه گذاری با استفاده از دستگاه جوش پلاستیک پروفیل پنجره دوجداره را به یکدیگر متصل می کنند ، این دستگاه های جوش چهار سر می باشند یعنی به طور همزمان چهار گوشه پنجره را به هم متصل می کنند که در افزایش کیفیت جوش محصول نهایی تاثیربالایی دارد.
در زمان جوش دادن پروفیل پنجره upvc به دلیل حرارت دستگاه جوش ،ضایعاتی تولید می شوند که توسط دستگاه تمیزکن برای جلوگیری از آسیب رساندن به نقاط اتصال جدا می شوند.
در هنگام عمل جوشکاری عملیات برش وسایش قسمت انتهایی پروفیل مولیون توسط دستگاه کتیبه زن انجام می شود که این به عنوان پروفیل تقسیم کننده پنجره دوجداره استفاده می شود که بعد از عمل تمیزکاری پروفیل مولیون توسط بست مولیون به داخل پنجره دوجداره پیچ داده می شود.
نتیجه این مراحل چهارچوب پنجره ها و لنگه های بازشویی می باشد که لاستیک EPDM و TPE را در درون شیارهای پنجره جاگذاری می کنند،این لاستیک ها نقش عایق وآب بندی پنجره دوجداره را ایفا می کنند ، کیفیت این لاستیک ها در عایق بندی بسیار موثر می باشند.
مرحله آخر در تولید این پنجره ها مونتاژ می باشد که با جایگذاری شابلون توسط پرسنل مونتاژ کار لولا ،اسپانیولت و دستگیره ها رو پنجره دوجداره نصب می شوند و فرآیند تولید پنجره با عمل رگلاژ پایان می یابد.

پنجره دوجداره upvc

نحوه محاسبه قیمت پنجره دوجداره:

در هنگام خرید این پنجره ها شاید این سوال برای خریداران پیش بیاید که نحوه محاسبه قیمت پنجره دوجداره و عوامل موثر بر قیمت گذاری چه مواردی می باشد.
از نرم افزار وین سافت ،UPVC Ercom 2000 و نوین سافت برای محاسبه قیمت گذاری استفاده می شود در این نرم افزار ابتدا طول وعرض پنجره ها سپس طرح وحالت های باز شوی پنجره های دوجداره را مشخص می کنیم ، سپس این نرم افزار اقلام مصرفی پنجره دوجداره را تفکیک می کند وآن را نمایش می دهدو فاکتور ارائه شده شامل میزان پروفیل مصرفی،یراق آلات پنجره ،شیشه دوجداره وهزینه نصب پنجره می باشد.
تمامی موارد اشاره شده در شرکت های فروش پنجره دوجداره upvc معمولا یکسان بوده و در غیر اینصورت هزینه بخش های برشکاری برای و تعویض پنجره قدیمی با پنجره دوجداره ،هزینه چسب مصرفی در طول نصب ویا لوازم جانبی دیگر علاوه بر هزینه نصب در فاکتورمنظور می شود.

عوامل موثر در قیمت پنجره دوجداره:

۱-برند:
این محصول دارای برند های تولیدی مختلفی می باشد که براساس میزان کیفیت و برند کارخانه تولید شده در خارج یا داخل کشور قیمت های متفاوتی دارند.همچنین میزان عرض پروفیل تعداد حفره ها،رنگ پروفیل وکاربردی که پنجره دوجداره داردنیز در قیمت گذاری موثر می باشند.
۲-ابعاد:
به طور کلی پنجره های تولید شده از حاظ سری و عرض به پنجره دوجداره سری ۶۰(عرض mm60)و سری های ۷۰۰ و۸۰ تقسیم می شوند که از لحاظ شکل ظاهری دارای دو نوع ساده و دکوراتیو می باشند.
۳-رنگ :
پروفیل های رنگی ولیمنت امروزه بیشترین نرخ فروش رادارا می باشد واین باعث افزایش ۳۰ درصدی قیمت پنجره دوجداره در فاکتور می شود.
۴-یراق آلات:
تمامی یراق آلات مصرفی در پنچره دوجداره،لولا ،دستگیره،اسپانیولت وسایر یراق آلاتی که در باز و بسته شدن(چرخشی،کشویی،دولنگه و..) در قیمت پنجره دوجداره upvc موثر می باشند به طور مثال با استفاده از یک لولای cm10 از یک دستگیره یک طرفه استفاده می کنند.
۵-شیشه پنجره دوجداره:
بسته به ضخامت و دوجداره وچند جداره بودن شیشه های پنجره upvc وعواملی چون تولید صنعتی ویادستی بودن محصولات،نوع رنگ شیشه ها(آبی، طلایی،رفلکس سوپر سیلور)ونوع شیشه(ساده،لمینت وسکوریت بودن آن)برحسب مترمربع بر روی قیمت پنجره های دوجداره upvc تولید شده موثر می باشند.
۶-هزینه نصب:
هزینه نصب پنجره دوجداره بین ۱۰تا۲۰ درصد محاسبه میشودکه بستگی به نوع پروژه (نوسازی،باز سازی آهن یا الومینیوم)و موقعیت پروژه تغییرات این درصد متفاوت می باشد.
در نهایت باید اشاره کنیم که قیمت پنجره دوجداره عواملی هم چون سابقه شرکت تولید کننده پنجره دوجداره ،نوع دستگاه های مورد استفاده،کیفیت جوش و نصب شرکت مذکور نیز وابسته می باشد.

پنجره دوجداره یو پی وی سی

انواع پنجره دو جداره:

۱-پنجره دوجداره ثابت(turn):

این نوع پنجره UPVCبسیار پر کاربرد می باشد وبه صورت ترکیبی با دیگر حالت های بازشواستفاده می شود.حالت ثابت بودن این پنجره باعث شود بیشترین میزان عایق انرژی،گردوغبارو آلودگی صوتی را دارا باشد دراین نوع پنجره از یراق آلات استفاده نمی کنند که این عامل سبب می شود ارزان ترین قیمت را در بین پنجره ها داشته باشد.

۲- پنجره دوجداره تک حالته (turn):

این نوع پنجره دوجداره تک حالته برروی یک محور افقی باز می شود که به نام پنجره دوجداره لولایی نیز شناخته می شوند،این پنجره به علت تک حالته باز شدن آن ها رتبه ی دوم را از لحاظ قیمت پایین را دارا می باشد.

۳- پنجره دوجداره دوحالته-Tilt And Turn Window:

این نوع پنجره ها دارای حداکثری عایق در برابر اتلاف انرژی می باشند ، که از محبوبیت بالایی درصنعت ساختمان سازی کشوربرخوردار است.دستگیره های این پنجره با چرخش ۴۵ و ۹۰ درجه دو نوع حالت باز شونده را برای پنجره به وجود می آورند در حالت اول پنجره به طور کامل مانند یک پنجره لولایی ساده باز می شوند.در حالت دوم از بالا تا یک زاویه ی مخصوص تنها برای تهویه ی هوا باز می شوند که این حالت Tilt برای تهویه هوا نیاز نیست که نظم پرده خانه به زده شود.

۴-پنجره دوجداره بازشوی لولایی-Casement Window:

این نوع پنجره به کمک لولاها به سمت داخل یابیرون باز می شودو باعث تهویه مناسب هوا می شودکه زمانی که پنجره بسته می باشد به میزان حداکثری از عایق در برابر اتلاف انرژی وورودآلودگی صوتی می رسد.

۵-پنجره دوجداره کلنگی –:Hopper Window

لولاها در قسمت پایین باز شو نصب می شوند و باعث باز شدن پنجره ها از قسمت بالایی پنجره دوجداره می شوند و آخرین درجه ای که این پنجره ها باز می شوند بیشترین تهویه هوا را به وجود می آورند.
این نوع پنجره های دوجداره بیشتر در سرویس های بهداشتی و حمام که دراین فضاها دید فضای بیرون آن اهمیتی ندارد و فقط ورود نور وتهویه هوا مهم می باشد بسیا ر پرکاربرد هستند.

۶-پنجره دوجداره آکاردئویی (Folding):

این نوع پنجره دوجداره عرضی بیش از سه متر دارد و درصورت نیاز به پارتیشن بندی به صورت موقتی ارتباط آنها با یکدیگر قطع می شود وبیشتردر منازلی که بالکنی با عرض بالا دارند استفاده می شود.

۷-پنجره دوجداره کشویی(Sliding):

سیستم باز شوی این پنجره دوجداره به صورت کشویی به دو جهت چپ و راست می باشد ومزیت های این نوع پنجره می توان به عدم مزاحمتی که برای پرده های خانه و هنگامی که آن را باز وبسته می کنیم فضای خانه رااشغال نمی کند اشاره کنیم که دارای دونوع تک ریل و جفت ریل می باشد.

۸-پنجره دوجداره دایره ای یا محوری :

از مناسب ترین حالت های باز شوی پنجره دوجداره حالت بازشوی دایره ای می باشد.

۹-پنجره دوجداره فولکس واگنی:

این نوع پنجره دوجداره جایگزین مناسبی برای حالت بازشوی کشویی می باشد.تمامی پروفیل استفاده شده درساخت این پنجره واز لحاظ عایق حرارت وبرودت،گردوغبار و آلودگی صوتی، پنجره دوجداره فولکس واگنی نیز مشابه سایر پنجره ها بوده اما یراق آلات به کار رفته دراین پنجره نسبت به سایر پنجره ها بسیار گرانتر می باشد و عایق بندی بهتری نسبت به حالت بازشوی کشویی دارد.

۱۰-پنجره دوجداره دولنگه باز شو:

این نوع ازبازشوی پنجره دوجداره بدون استفاده از ستون یا مولیونی در وسط این پنجره باز و بسته می شوندکه به مدل فرانسوی نیز مشهور می باشد.

۱۱-پنجره دوجداره سایبانیAwning Window :

این پنجره دوجداره به کمک لولا ها از بغل باز و به داخل یا بیرون باز می شوند وباعث تهویه مناسب هوا می شوند.
پنجره دوجداره سایبانی به تنهایی و بدون ترکیب با سایر باز شو ها بیشتر در مواردی چون سرویس های بهداشتی ،در طبقات زیر همکف برای تهویه هوابکارمی روند.

۱۲-پنجره دوجداره خلیجی –Bay Window :

این پنجره ترکیبی از تعدادی پنجره ثابت وباز شو که باقرارگرفتن کنار یکدیگر با زاویه ی مشخص ، شکل قوسی چند ضلعی را به وجود می آوررند و جلوه ی ویژه ای به نمای ساختمان میدهد و همچنین دید فضای خانه را به بیرون وسیع تر می کند و به دلیل استفاده از شیشه ساده دراین پنجره دوجداره ،هزینه تولید آن کمتر و مقرون به صرفه تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس کلیک کنید