یراق آلات درب و پنجره upvc

 در کارگاه های تولیدی درب و پنجره upvc  به علت دانش کمک نیروی انسانی و سهل انگاری در بخش مونتاژ یراق الات پس از مدتی استفاده افت کیفیت در ساختار درب و پنجره های یو پی وی سی مشاهده می‌شود، و درب و پنجره‌های نصب شده از کارایی لازم برخوردار نبوده و در نتیجه اعتراض و نارضایتی مشتریان را به همراه دارد.

بدون تردید نقش یراق ‌آلات در ساخت و مونتاژ درب و پنجره UPVC با کیفیت و استاندارد را نمی‌توان کمرنگ کرد و باید کیفیت یراق‌ آلات را جدی گرفت.

در ابتدا به ویژگی ها و کارایی یراق الات پنجره های دوجداره میپردازیم:

تحمل وزن اولین نکته حائز اهمیت در تمامی یراق‌ آلات دو حالته می‌باشد. ۱۰۰ کیلوگرم حداقل وزنی است که این سیستم از یراق‌ آلات در اندازه ‌های مختلف بازشو باید تحمل کند.

برای تحقق این امر مقاومت، اندازه و وزن مناسب لولاها باید مورد توجه قرار گیرد. و همچنین پیچ‌های رگلاژ لولاها نیز باید از جنس مناسب برخوردار بوده تا در هنگام رگلاژ دچار هرز شدن نگردد.

یکی دیگر از مهم ترین که باید در انتخاب این دسته از یراق‌ آلات مورد توجه قرار گیرد تست آب نمک می باشد. انجام تست آب نمک جهت جلوگیری از فرسودگی و زنگ زدگی هنگام استفاده از این یراق‌ آلات در مناطق مرطوب می‌باشد.

حداقل تست آب نمکی که می‌بایست گواهی آن توسط آزمایشگاه‌های معتبر و مورد قبول رال آلمان صادره شده باشد، برابر استاندارد معادل ۵۰۰ ساعت می‌باشد.

مسئله دیگری که در اینجا می‌توان به آن اشاره نمود آن است که به دلیل تعداد زیاد قطعات موجود در هر ست از این نوع یراق‌ آلات، باید طراحی به گونه‌ای صورت پذیرفته باشد.

تا در هنگام مونتاژ، حداقل زمان را صرف نموده و سایز بندی به نحوی انجام شده باشد که مقرون به صرفه بوده و با تحت پوشش قرار دادن دامنه وسیع تری از اندازه‌ها، ضایعات یراق را حتی المقدور کاهش داده و موجب گران شدن یراق مصرفی در سایزهای مختلف پنجره نگردد.

در استفاده از سیستم بازشوی دو حالته کوچکترین و بزرگترین سایز اسپانیولت‌ های عرض و ارتفاع جزء مواردی است که می‌بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد و حتما مطابق جدول نمودار استاندارد ارائه شده توسط هر کمپانی تولید کننده آن مورد استفاده قرار گیرد.

یراق الات پنجره upvc

اسپانیولت‌ های قفل میانی که در ارتفاع پشت و عرض پائین لنگه قرار می‌گیرد در ارتفاع و عرض بزرگتر از ۸۰۰ میلی متر استفاده می‌شوند تا مانع نفوذ گرد و غبار، باد و آب باران شده و هم زمان ضریب ایمنی پنجره‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

گوشه‌های بالا و پائین مورد استفاده در یراق‌ آلات دو حالته به جهت اهمیت فراوان این قطعات و نوع کاربرد آن‌ها که به عنوان مفاصل اصلی باعث گردش یراق و انتقال نیرو به تمامی قطعات می‌شوند، باید از لحاظ سایز، مقاومت و آلیاژ مصرفی مورد توجه قرار گیرند تا در هنگام عملکرد دچار شکستگی و هرز شدن دندانه‌ها نگردد.

اسپانیولت‌ های دو حالته باید دارای شیارهایی باشند که بین صفحه اصلی و زیرین فاصله ایجاد نموده تا درهنگام اصطکاک، دستگیره روان تر عمل نموده و روکش یراق از بین نرود و باعث فرسودگی بین دو صفحه اسپانیولت نگردد.

اسپانیولت عرض این سیستم باید دارای ضامن امنیت باشد تا در هنگام باز شدن پنجره از بالا به صورت کلنگی این ضامن عمل نموده و باعث قفل شدن دستگیره گردد.

لولای بالای قاب باید دارای ضامن پین باشد تا پین به راحتی از جای خود خارج نشود. رعایت نکردن این امر می‌تواند منجر به جدا شدن لنگه از قاب شده و موجبات خسارات جبران ناپذیری را فراهم آورد.

بازویی دو حالته باید از دو نقطه قابل رگلاژ شدن باشد که یکی از آن‌ها جهت چپ و راست کردن بازشو پنجره و دیگری برای تنظیم فشار لنگه به فریم می‌باشد.

لولای پائین که روی قاب مونتاژ می‌گردد، به دلیل تمرکز فشار زیاد لنگه بر روی آن می‌بایست دارای پایه‌های بلند و مقاوم بوده و در داخل گالوانیزه بکار رفته در داخل قاب پنجره قرار گیرد.

متاسفانه اخیراً در یراق‌ آلات بی کیفیت موجود در بازار ملاحظه گردیده که این قطعات از لولاها حذف و لولاها بدون پایه می‌باشند که این امر بدون شک منجر به کاهش تحمل وزن لولاها می‌گردد و دارای یک پیچ رگلاژ جهت تنظیم لنگه به چپ و راست می‌باشد.

لولای پائین لنگه نیز باید دارای دو پیچ رگلاژ باشد که یکی بالای لولا عهده دار بالا و پایین کردن لنگه باشد و دیگری روی لولا در قسمت پایین مسئولیت تنظیم فشار لنگه به فریم را عهده دار باشد. روکش لولاها باید از جنس مرغوب و با تکنولوژی دقیق صورت گرفته باشد تا به مرور زمان دچار تغییر رنگ و حالت نشود.

نکته آخر قفل امنیتی است که روی اسپانیولت قرار می‌گیرد و جهت قفل شدن دستگیره مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید این قابلیت را دارا باشد که در هنگام بسته شدن پنجره، لنگه را کاملا در محل استاندارد خود هدایت نموده و مانع نفوذ گرد و غبار، آب و صدا گردد.

به طور کلی کیفیت یراق الات به قدری در تعمیرات پنجره upvc تاثیر گذارند که از انها به عنوان محرک اصلی تنظیم یاد می کنند و تولید کنندگان سعی دارند با به کارگیری بهترین آلیاژ مقاومت استانداری را به ارمغان بی اورند.

عدم رعایت ملاک ‌ها و معیارهای دقیق موثر بر کیفیت و استاندارد یراق‌ آلات می تواند تاثیر مستقیم و منفی بر کیفیت در و پنجره داشته باشد.

به دلیل باز و بسته شدن همیشگی در و پنجره‌های upvc یراق‌ آلات نقش مهم و اساسی در کیفیت درب و پنجره ها دارند و در واقع می توان گفت که انتخاب یک یراق مطابق با استاندارد جهانی و البته نصب صحیح آن می تواند تضمینی بر ارتقای کیفیت در و پنجره دوجداره upvc باشد. 

یراق ‌آلات تک حالته استاندارد

در سال های اخیر با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت یراق‌ آلات، بیشتر تولیدکنندگان متاسفانه به دلیل جلوگیری از افزایش هزینه‌ها، بدون بررسی تاثیر آن بر کاهش کیفیت، از یراق ‌آلات ارزان و فاقد کیفیت استفاده می‌کنند.

قسمت چرخ دنده اسپانیولت ها یا همان یراق آلات درب باید با آلیاژ بسیار مرغوب تولید شود که به مرور زمان در اثر استفاده زیاد دچار فرسودگی و شکست نشود.

اگر در ساخت درب و پنجره از یراق‌ آلات بی کیفیت استفاده شود قسمت رزوه‌ های پیچ دستگیره ضعیف بوده و پس از نصب دستگیره شکسته می‌شود و یا باعث هرز شدن دندانه ‌های پیچ می‌گردد.

در یراق‌آلات بی کیفیت پایه‌های غلطک‌ های پرچ شده روی اسپانیولت ها باید ضخیم و محکم باشد تا در هنگام رگلاژ پایه شکسته و یا شل نشود و در صورت بسته شدن پنجره، فشار در ناحیه لاستیک ‌های درز بندی استاندارد باشد.

نکته بعدی روکش اسپانیولت ها می باشد. این روکش باید استاندارد بوده و حداقل ۳۰۰ ساعت مقاومت در برابر تست آب و نمک را داشته باشد تا در مناطق مرطوب دچار فرسودگی و خوردگی نشود. 

اشنایی با یراق الات پنجره دوجداره

نکته قابل توجه دیگر مقدار دستگیره ‌ها می باشد. در انتخاب دستگیره ها ارتفاع دستگیره، وزن مناسب، آلیاژ مرغوب، پایه‌های پلاستیکی ضخیم، رنگ کاری چند لایه، شفت چهار پهلوی مقاوم و چرخ دنده های داخلی باید قابل توجه قرار گیرد.

ارتفاع مناسب دستگیره که به صورت اهرم عمل می‌کند باعث میشود تا در هنگام استفاده فشار کمتری به درب و پنجره وارد شود. استفاده از دستگیره های کوتاه باعث عدم فشار کافی بین بازشو و فریم میشود و این امر باعث می‌شود پنجره به صورت استاندارد آب بندی نشود.

گاهی تولید کنندگان دستگیره ها، به دلیل کاهش قیمت و رقابت در بازار ارتفاع و وزن دستگیره ها کاهش می دهند و دستگیره های تو خالی با احتمال شکنندگی زیاد تولید می کنند.استفاده نکردن از پایه‌ های پلاستیکی ضخیم در تولید درب و پنجره های UPVC باعث شکسته شدن دستگیره در هنگام بستن پیچ می شود.

نکته بعدی رنگ دستگیره می باشد. استفاده از دستگیره هایی با رنگ چند لایه می باشد. رنگ کاری چند لایه این مزیت را دارد که بر اثر شستشو و ضربه خوردن، رنگ دستگیره از بین نمی‌رود.

در دستگیره‌ها، استفاده از آلیاژ مناسب در شفت چهار پهلو که داخل اسپانیولت ها قرار می‌گیرد و فشار زیادی به این قسمت وارد می‌شود، باعث می‌شود شفت از حالت چهارگوش کامل خارج نشود و در نتیجه موجب افزایش طول عمر دستگیره گردد.

چرخ دنده فلزی که در انتهای شفت قرار می‌گیرد باعث حرکت روان تر دستگیره شده و اهرم دستگیره در هنگام باز و بسته شدن در حالت ۹۰ درجه قرار می‌گیرد. در دستگیره‌های پلاستیکی مناسب جهت بالا بردن مقاوت آن‌ها در قسمت اهرم در داخل آن‌ها فلز به کار می‌رود که در غیر اینصورت باعث شکست دستگیره از این ناحیه می‌گردد.

جلو قفل و یا زاماک (کیپ) یکی دیگر از یراق آلات درب و پنجره UPVC میباشد. این قطعه در عین سادگی، بسیار نقش موثری در تولید پنجره ایفا می‌کند. وزن مناسب آن ۱۳ گرم بوده که در بازار با وزن هفت گرم بسیار یافت می‌شود.

وزن سبک این قطعه باعث ضعیف شدن و آسیب پذیر شدن آن می‌گردد. استفاده از جلو قفل نامرغوب و سبک، به دلیل فشار زیاد بسیار آسیب پذیر و باعث تغییر حالت و شکستگی شده و در نتیجه پنجره از حالت استاندارد خارج می‌گردد.

یکی از ساده ترین قطعات پنجره تک حالته لولا می‌باشد که از لحاظ فنی اختلافات حائز اهمیتی ندارد. در پنجره‌های تک حالته لولای مورد استفاده، لولای ۷۵ mm با وزن ۸۳ گرم می‌باشد که کاهش آن باعث ضعف لولا و کاهش قیمت می‌گردد.

در لولاهای بی کیفیت از مواد مصرفی لولا کاسته می شود و بصورت پوک و تو خالی تولید می‌گردد که همین امر باعث ضعیف شدن لولا و تحمل و کاهش تحمل وزن می شود.

در لولاهای بی کیفیت، لولاها در هنگام رنگ کاری به صورت یک لایه و ضعیف رنگ می‌شود که بر اثر کوچکترین سایش، رنگ از بین می‌رود.

بررسی انواع بازشو پنجره های دوجداره upvc:

کلنگی یا یراق سرویسی پنجره (Tilt) 

تک حالت (Turn)
کور شدن نقطه دید از روبرو از مزایای این سیستم است . انواع اسپانیولت دار این یراق پیشنهاد می شود.

دو حالته(Tilt & Turn)
ویژگی این سیستم باز شدن بر روی دو محور به صورت عمودی و افقی است. این سیستم به گونه ای طراحی شده که مانع بسیار مقاومی در برابر نفوذ آب باران، گرد و غبار، آلودگی هوا و کاهش آلودگی صوتی تا ۴۰ دسی بل با شیشه دوجداره استاندارد و هفتاد سی بل با شیشه ۳ جداره می باشد.

عدم لرزش و ایجاد صدا به هنگام شدت باد و باران و طوفان ، بالا ترین میزان صرفه جویی در هزینه های سرمایشی و گرمایشی و استفاده از حالت دوم بازشو برای عدم درگیری با پرده ها و در عین حال گردش هوا و ثابت ماندن در حالت باز در حالت دوم حتی در هنگام وزش باد و طوفان از مزایای این سیستم است . یراق آلات آلمانی برای عملکرد بهتر این سیستم بیشتر پیشنهاد می شود .
کشویی (Sliding)
پنجره كشويي مزيت بزرگي دارد كه در هنگام بازشدن پنجره فضاي داخل را اشغال نمي كند و جلوي پرده نصب شده را نمي گيرد. به همين دليل در قسمت هایی از ساختمان كه اين مسئله اهميت زيادي دارد از پنجره كشويي استفاده می شود.
پنجره كشويي یو پی وی سی نسبت به سایر متریالهای ساخت پنجره از قبیل آلومینیومی و آهنی عایق ترین حالت پنجره های کشویی می باشد.

اما با این اوصاف بدليل وجود فاصله ای که برای قراردادن ریل ها و رفت و آمد لنگه بر روی فریم در میان لنگه بازشو و فریم وجود دارد (گرچه با مویی ها و لاستیکهای خاص پر می شود) بهره وري كمتر در زمينه جلوگيري از اتلاف انرژي ، گرد و خاک و سرو صدا نسبت به انواع ديگر بازشوها دارد.

با توجه به اهمیت جلو گیری از اتلاف انرژی و به دلیل استفاده از حداکثر مزایای درب و پنجره های upvc یراق آلات و پروفیل های کشویی این روزها كاربرد خود را كم كم از دست مي دهد.

مشاوران طراحي پنجره به همين دليل سعي مي كنند حتي المقدور از ديگر انواع بازشوها براي قسمت هاي مختلف ساختمان استفاده كنند. اما هنوز هم در بخش هایی از ساختمان که پنجره با سایر اجزای داخلی ساختمان و یا وسایل  درگیری پیدا می کند و در عین حال خریدار نمی خواهد هزینه یراق فولکس واگنی را که جایگزین یراق کشویی است بپردازد پنجره كشويي نصب می شود.

در عین حال باید در نظر داشت که پروفیل های کشویی از پروفیل های معمولی ضخیم تر و سنگین تر می باشند و حداقل ۵۰ % از پروفیل های معمولی گرانتر اند .

پنجره دولنگه كشويي upvc از نظر كارايي و بهره وري همانند پنجره كشويي ساده است با اين تفاوت كه هر دو لنگه بصورت ريلي باز مي شود. باز شدن لنگه بصورت تك به تك و همزمان امكان پذير است.پروفيل ساخت اين نوع از پنجره كشويي با پنجره هاي كشويي يك لنگه بازشو upvc متفاوت است.

اين پروفيل كمي عريض تر است . اين پنجره نيز با وجود بهره وري پايين تر در حفظ انرژي نسبت به ديگر مدل هاي بازشو حتی به نسبت کشویی ساده ، كاربردهاي خاص خود در بخش هايي از ساختمان را دارا می باشد.
فولكس واگنی (Tilt & Sliding)
این پنجره جایگزینی است برای پنجره کشویی . یراق آلات آن قیمت بالایی دارد اما پروفیل آن از نوع معمولی است و حداقل ۵۰ % از پروفیل  کشویی ارزانتر است از این رو تفاوت قیمت آن را با پنجره های کشویی کم می کند.

این نوع بازشو به همراه بازشو دوحالته از عایق ترین حالات بازشو است . این نوع یراق سایر مزایای یراق دوحالته به همراه مزایای پنجره کشویی را با هم دارد .
تاشو
به صورت آکاردئون جمع شده و در یک کنار قرار می گیرد . در پنجره ها و دربهای با عرض بیش از سه متر یا در پارتیشین هایی که یک فضا را به طور موقت از فضای دیگر جدا کرده و لزوما باید در بعضی مواقع به طور کلی جمع شوند کاربرد دارد . پروفیل و یراق آن متفاوت و از انواع دیگر پنجره ها گران تر است .
۷- دولنگه بازشوی مولیون متحرک یا T بازشو یا فرانسوی (French)
دو لنگه آن بدون اینکه ستون یا پروفیلی وسط بماند باز می شود .
۱-  تک حالته(Turn) : يكطرف بازشو از کنار
در  یراق تک حالته ، ساده یا رگلاژ پذیر بودن لولاها در قیمت یراق موثر است .
۲- کلنگی یا یراق سرویسی پنجره (Tilt): يكطرف بازشو از بالا
۳- دو حالته(Tilt & Turn) : دو طرف بازشو ( از بالا و از کنار)
۴- کشویی (Sliding) : میزان عایق بودن آن از همۀ انواع بازشو ها کمتر است .
پروفیلی که برای این نوع یراق استفاده می شود از پروفیل معمولی حدوداً ۵۰ درصد گران تر است
۵-  فولكس واگنی : مثل درب ماشینهای فولکس واگن باز می شود . جایگزینی است برای پنجره های کشویی
در سه نوع معمولی ، نیمه اتو ماتیک و اتو ماتیک موجود می باشد .
۶- تاشو : مثل آکاردئون باز شده و به یک کنار می رود .
پروفیلی که برای این نوع یراق استفاده می شود از پروفیل معمولی حدوداً ۵۰ درصد گران تر است .
۷- دولنگه بازشوی مولیون متحرک ( (French: دو لنگه در یا پنجره به همراه ستون وسط باز می شوند . در هنگام باز بودن دولنگه هیچ پروفیل یا ستونی وسط نیست .
ثابت (FIX)  : باز نمی شود .
اسپانیولت قسمتی از یراق است که به صورت سرتاسری در کنار لنگه بازشو درب یا پنجره دوجداره قرار می گیرد و هنگام بسته شدن درب یا پنجره زبانه های آن با فریم درگیر شده و لنگه را به سمت داخل می کشد و لنگه درب را کیپ کرده و مانع نفوذ هوا می شود . اسپانیولت های آلمانی امنیت و قیمت بسیار بالاتری نسبت به اسپانیولت های ترک دارند .
۳- دو لنگه بازشو ( مولیون متحرک) : لنگه دیگر درب را در هنگام اضطرار باز می کند ( کشوکلنگی و لولا ساده )( کشوکلنگی اهرمی و لولا سنگین )
یراق فاقد اسپانیولت فقط شامل قفل و دستگیره و لولا است . لولا های درب در دو نوع ساده یا لولای سنگین ( رگلاژ پذیر ) موجودند که در قیمت یراق موثر است .
ممکن است در انواع متفرقه یراق آلات و یا در تیراژ های بسیار پایین یا بسیار بالا قیمتها از این بازه کمتر یا بیشتر باشند .
قیمتهای پایین تر معمولا برای یراق آلات ترک و چینی و قیمتهای بالا تر برای یراق آلات آلمانی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس کلیک کنید