مبحث نوزدهم مقررات ملّي ساختمان

مقررات ملی ساختمان مجموعه ای از دستورالعمل ها،ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی، لازم اجرا است که در طراحی،نظارت و اجرای عملیات ساختمانی به منظور تامین ایمنی،بهره مندی مناسب،اسایش و بهداشت و همچنین صرفه اقتصادی فرد و جامعه وضع گردیده است.

صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از چالش های مهم جهان امروز است و در سال های اخیر  افزایش نگرانی ها در خصوص تبعات جدی و جبران ناپذیر آن اهمیت بیشتری پیدا کرده و اکثر کشورهای صنعتی  اقدامات اساسی را در زمینه اصلاح الگوی مصرف با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله تدوین مقررات و ضوابط،انجام داده اند.

مبحث ۱۹ ساختمان

در کشور ما نیز بخش ساختمان ۴۰ درصد از کل مصرف انرژی را به خود اختصاص  می دهد و اقدامات سال های اخیر اثربخشی مورد انتظار را به همراه نداشته اما در بسیاری از موارد همچون درب و پنجره دوجداره رشد کیفیت خوبی را به همراه داشته است و جوامع امروزی به این نتیجه رسیده اند که انرژی مهمترین بخش زندگی بشری است که باید از آن به درستی بهره برد.

مطابق با قانون نظام مهندسی کشور مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است. وزارت مسکن بر مبنای قانون  اقدام به انتشار مقررات ملی در ۲۰ مبحث نموده است که مبحث ۱۹ آن مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان می باشد.

مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در سال ۱۳۷۰ به تصویب هیأت وزیران رسید و اجرای آن در ساختمانهای کشور الزامی گردید. اما این مبحث چندین بار بازنگری گردیده که آخرین آن در سال ۱۳۸۱ بوده و بعد از بازنگری چاپ و به کلیه ارگانهای کشوری ابلاغ گردید. در حال حاضر اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برای تمامی ساختمانهای دولتی و خصوصی تهران و شهرهای اطراف و همچنین  برای ساختمانهای واقع در سایر شهرها و استانها مطابق برنامه زمانبندی الزامی می باشد.

مبحث 19 ساختمان و نقش پنجره دوجداره

مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان که در ساختمانها لازم اجراست به شرح زیر است:

  • – عایق کاری دیوارهای خارجی ساختمان
  • نصب پنجره های دو جداره با قابهای ترمال بریک ، چوبی ، UPVC،الومینیومی
  • –  عایق کاری کانالهای هوا ، لوله های تأسیسات و سیستم تولید آب گرم
  • –  نصب سیستم های کنترل کننده موضعی نظیر شیرهای ترموستاتیک بر روی رادیاتورها
  • –  نصب سیستم های کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری دمای محیط
  • – رعایت اصول تمامی تاسیسات مکانیکی ساختمان و تاکید به مواردی نظیر کاربرد سیستم های کنترل و برنامه ریزی

امید است  زمینه اجرایی شدن این مبحث در ساخت و ساز کشور،خصوصا در پروژه های دولتی بیش از پیش فراهم گردد.و علاوه بر اسایش و رفاه بیشتر باعث رعایت الگوی مصرف در ساختمان شود و هزینه های ناشی از رگلاژ پنجره دوجداره upvc را کاهش دهد.

نقش کلیدی پنجره دوجداره upvc در بهینه سازی انرژی

در کشور ما ساخت و ساز به سمت استاندارد شدن پیش می رود و از همان ابتدای پی ریزی تا آرماتور بندی و پس از ان ، زیر نظر کارشناس عمران و مهندس ناظر اجرایی می شود.

زمانی که اجرای مبحث ۱۹ اغاز می شود یعنی ساختمان در مرحله ازمون بهینه سازی قرار می گیرد و از الزمات این بخش تعبیه درب و پنجره دوجداره بر روی بخش هایی است که از پیش تعیین شده است.

در حالت کلی مبحث ۱۹  ضوابط مربوط به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان تعیین می‌شود. برای این منظور، روش‌های طرح ، محاسبه و اصول کلی اجرای عایق کاری حرارتی ، پوسته خارجی، تهویه، تهویه مطبوع، تامین آب گرم مصرفی، سیستم‌های تاسیسات گرمایی و سرمایی و الزامات طراحی سیستم روشنایی الکتریکی در ساختمان‌ها، برای بهینه‌سازی مصرف انرژی مشخص می‌شود.

در بین این موارد نصب درب و پنجره upvc و الومینیومی نقش زیادی در کاهش هزینه ها و عایق بندی حرارتی و صوتی منازل ایفا می کند.

یکی از مهمترین چالش های جهان امروز ما بدون شک صرفه جویی در مصرف انرژی است و برای هیچ کس پوشیده نیست که ما در تلاش برای حفظ انرژی در هر بخش هستیم زیرا زندگی ما با انرژی ممکن می شود.

مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان دارای چهل پارامتر اجرایی است که به کارگیری درب و پنجره دوجداره تنها یک مورد از بی شمار فعالیت های مورد نیاز برای عملیاتی کردن این مهم است.

کفسابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس کلیک کنید